Valtuustoaloite 5.10.2020

6.10.2020

Arvoisa puheenjohtaja hyvät valtuutetut.

Forssa on kulttuurikaupunki, Forssa on koripallokaupunki. Käytetäänpä sitten mitä mittareita tahansa niin maine menestyneenä koripallokaupunkina Forssan osalta on kiistaton. Koripallo on tarjonnut vuosien saatossa iloa ja riemua meille forssalaisille ja tuonut tänne sankoin joukoin pelaajia ja kannustajia vierailemaan ympäri Suomen ja jopa maailman.

Koripallomuseotoiminta Suomessa käynnistyi vuonna 2008 Kotkassa ja Vantaalla, joiden kaikki toiminnot yhdistyivät 2010. Vuonna 2015 Koripallomuseon taustalle perustettiin Koripallomuseoyhdistys joka toimii tiiviissä yhteistyössä mm. Koripalloliitton, Koripallosäätiön ja Urheilumuseon kanssa. Vuonna 2017 luotiin Koripallomuseokokonaisuudelle uusi nimi ja ilme, jolloin syntyi: Finnish Basketball Hall of Fame. Sen sateenvarjon alle on tällä hetkellä liitettynä kolme perustoimintoa: Museo- ja näyttelytoiminta, alumnitoiminta ja kunniagalleria.

Finnish Basketball Hall of Fame- koripallomuseo kerää, säilyttää ja esittelee suomalaista koripallokulttuuria.

Museotoiminnan ydin on kokoelma ja siitä huolehtiminen tuleville sukupolville. Kokoelmaa pyritään täydentämään koko ajan, jotta se kertoisi riittävän kattavasti lajin kehityksestä ja sen ilmiöistä. Sisällöllisesti modernia teknologiaa hyödyntäen halutaan luoda kiinnostava kohde myös koripallon ulkopuolisille ihmisille ja siten rakentaa positiivista innostusta lajia kohtaan. Koripallon historia osana yhteiskunnallista kehitystä antaa mielenkiintoisen tutustumispolun Suomen historiaan koripallon avulla ja päinvastoin.

Koripallomuseo etsii yhteistyökumppania museon pysyvän fyysisen näyttelyn avaamiseksi. Kokoomuksen valtuustoryhmä toivoo ensitilassa selvitystä mahdollisuudesta saada koripallomuseo Forssaan.